زندگی بهتر

در این وبلاگ مطالب عمومی و متفرقه منتشر خواهد شد

زندگی بهتر

در این وبلاگ مطالب عمومی و متفرقه منتشر خواهد شد

مدارک طلاق توافقی

مدارک لازم طلاق توافقی

برای مراجعه به دادگاه و ثبت دادخواست، مدارک هویتی نظیر کارت ملی و شناسنامه لازم خواهد بود و هم‌چنین وجود سند ازدواج و مدارکی که به نسبت شرایط از زوجین درخواست می‌شود؛ امّا برای ثبت جدایی در دفاتر ثبت طلاق و ازدواج، باید مدارک زیر موجود باشند:

  • شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج.
  • وکالت‌نامه (در صورت استفاده از وکیل در مراحل جدایی)
  • گواهی باردار نبودن از آزمایشگاه.
  • در صورت باکره بودن، گواهی بکارت از پزشکی قانونی.
  • نظر کتبی واحد مشاوره در دادگاه خانواده یا بهزیستی.
  • توافق‌نامه کتبی زن و مرد در خصوص مسائل مربوط، مانند مهریه، حضانت، نفقه و…
  • گواهی عدم امکان سازش از دادگاه که نباید بیش از سه ماه از صدور آن گذشته باشد.

منبع: طلاق توافقی و مراحل آن

https://etarazoo.com/

شروط ضمن عقد کدامند؟

شروط ضمن عقدی که در تمام عقدنامه‌ها درج شده است، دو دسته هستند:

دسته اول:

مرد در حین عقد ازدواج شرط کرده که هر زمان درخواست طلاق از جانب زن نباشد و بر اساس تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق به علت تخلّف زن از وظایف همسرداری و بداخلاقی و بدرفتاری او نباشد، مرد باید نصف اموال خود یا معادل آن را که در طول مدت زندگی مشترک به دست آورده، با نظر دادگاه به زن تقدیم کند.

دسته دوم:

مرد ضمن عقد به زن وکالت بلاعزل با حق توکیل (یعنی زن بتواند شخص دیگری را به جای خود وکیل قرار دهد) می‌دهد که در صورت مواجهه با شرایطی خاص بتواند خود را طلاق بدهد. هم‌چنین این وکالت را به زن می‌دهد که در صورتی که مهریه خود را ببخشد، وکالت داشته باشد این بخشش را به جای شوهرش بپذیرد. امّا موارد خاصی که باعث حق طلاق برای زن می‌شوند، عبارتند از:

شروط 12 گانه ضمن عقد

  1. خودداری شوهر از دادن نفقه یا همان خرج زندگی و دیگر حقوق زن، به مدت 6 ماه به صورتی که اجبار کردن او به پرداخت آن ممکن نباشد.
  2. رفتار بد و ناشایست مرد به صورتی که ادامه زندگی را برای زن غیر قابل تحمل کند.
  3. ابتلای شوهر به بیماری درمان‌نشدنی که ادامه زندگی را برای زن خطرناک کند.
  4. جنون مرد اگر به صورت دوره‌ای نباشد.
  5. اشتغال مرد به کاری که مخالف مصلحت خانواده و آبروی زن باشد، مانند: گدایی کردن.
  6. محکومیت قطعی شوهر به پنج سال حبس یا بیش از آن.
  7. اعتیاد مرد به هر موادی که ادامه زندگی را برای زن دشوار کند.
  8. ترک زندگی به صورت شش ماه متوالی بدون عذر موجه.
  9. محکومیت قطعی شوهر به هر جرمی که به آبروی زن و خانواده‌اش لطمه بزند.
  10. عقیم بودن مرد در صورت گذشتن پنج سال از زندگی.
  11. مفقود شدن شوهر و ادامه آن پس از شش ماه از مراجعه زن به دادگاه.
  12. اختیار کردن همسر دوم بدون اجازه زن.

شروط ضمن عقد مازاد

اشاره کردیم که زوجین می‌توانند علاوه بر شروط درج شده در عقدنامه با عنوان شروط ضمن عقد، شرایط دیگری را برای اجبار طرف مقابل به رعایت حقوق زناشویی و یا موارد دیگر، لحاظ کنند و قانون در صورتی که این شرط‌ها مخالف با ماهیت ازدواج و قانون نباشند از آنها حمایت می‌کند.

مثلا زن می‌تواند برای مرد شرط تحصیل بگذارد، یعنی زن بتواند تا هر مدارجی که بخواهد به تحصیل ادامه دهد؛ یا برای جلوگیری نکردن شوهر از اشتغال برای او شرط بگذارد و یا حتی طبق شرطی حضانت فرزندان را پس از طلاق احتمالی به مرد بسپارد یا برعکس.

مهریه و ویژگی های آن

ویژگی‌های مهریه

بر اساس قانون برای تعیین مهریه باید شرایطی وجود داشته باشد که در ادامه آنها را می‌خوانید:

  • اولا مهریه باید دارای ارزش مالی باشد یا در اصطلاح مالیّت داشته باشد؛ یعنی اگر چیزی از نظر بازار ارزشی ندارد، نمی‌تواند به عنوان مهر تعیین شود.
  • نکته بعدی این است که مرد تنها اموالی را می‌تواند به عنوان مهر به زن بدهد که متعلق به خودش باشد، به عنوان مثال اموال عمومی را نمی‌توان معیّن کرد؛ هم‌چنین اگر مال شخص دیگری را تعیین کند، در صورت رضایت نداشتن صاحب مال، باید معادل ارزش آن به عنوان مهریه به زن داده شود.
  • می‌شود کالایی مشخص و قابل رویت را مهریه قرار داد، مانند خودرو یا ملک و حتی شرط انجام عملی که ارزش اقتصادی داشته باشد، مانند حرفه‌آموزی به زن.
  • مهر تعیین شده باید در زمان عقد موجودیت داشته باشد.
  • مالی که به عنوان مهر تعیین می‌شود نباید مجهول باشد بلکه باید تا حدودی برای طرفین مشخص باشد.


انحصار وراثت چیست و مراحل انجام آن به چه صورت است؟

انحصار وراثت یعنی چه؟

وقتی که شخصی فوت می کند، وراث ایشان باید نسبت به گرفتن گواهی حصر وراثت به منظور تقسیم ماترک یا اموال به جامانده و یا پرداخت دیون متوفی اقدام کنند. پس از بررسی و تایید وراث توسط مراجع قانونی رای صادر خواهد شد که به آن رای انحصار وراثت می­‌گویند.

 جالب است بدانید که گرفتن این گواهی توسط وراث مشمول زمان نمی‌­شود. یعنی وراث می‌توانند حتی چندین سال پس از فوت برای گرفتن گواهی حصر وراثت اقدام کنند.

نکات و بایدها و نبایدهای انحصار وراثت

در مسئله انحصار وراثت، نکاتی وجود دارد که باید آنها را بدانید. از جمله:

  • اگر شخصی غایب یا مفقودالاثر باشد، اموالش را نمی‌توان تقسیم کرد.
  • اگر بعد از ثابت شدن فوت او، انحصار وراثت و طلبکاران تعیین شدند و گواهی انحصار وراثت صادر شد، هر کس که در این گواهی ذی­نفع است می­‌تواند اقدام کند. مثلاً طلبکاران یا شخصی که مسئول اجرای وصیت است و یا کسی که برای او وصیتی انجام شده می‌تواند از دادگاه درخواست کند.
  • مالکیت ورثه نسبت به ترکه­‌ی متوفی در صورتی اجرا می‌شود که تمامی حقوق و دیون ترکه ادا شده باشد. این حقوق و دیون شامل دین های مالی متوفی، قیمت کفن میت، وصایای متوفی درمورد ثلث ترکه است.
  • تا زمانی که کلیه دیون متوفی پرداخت نشود، هیچ کدام از ورثه نمی‌توانند نسبت به اموال متوفی معامله انجام دهند. اگر تا قبل از این نسبت به اعیان ترکه معامله انجام شود، افراد صاحب دین می‌توانند این معامله را بر هم بزنند.
  • اگر تاریخ فوت اشخاصی که از یکدیگر ارث می‌برند مجهول باشد، اشخاص مزبور از یکدیگر ارث نمی‌برند؛ مگر در موارد خاصی مانند غرق شدن دو نفر که در ماده ۸۷۳ قانون مدنی به آن اشاره شده است.
  • اگر اشخاصی که بین آنها توارث وجود دارد، بمیرند و تاریخ فوت یکی معلوم و تاریخ دیگری مجهول باشد؛ فقط آن شخصی که تاریخ فوت او مجهول است از دیگری ارث می‌برد.

گرفتن گواهی انحصار وراثت

گواهی حصر وراثت اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا برای هر کار حقوقی که وکیل حصر وراثت باید انجام دهد؛ مثل تمامی نقل و انتقالات اموال متوفی و عملیات ثبتی و غیره وجود این برگه ضروری است.

این گواهی توسط شورای حل اختلاف محل متوفی صادر می‌شود و در این گواهی میزان ارثی که ورثه دریافت می‌کنند نیز مشخص می‌شود.

در گواهی حصر وراثت باید تاریخ مرگ متوفی مشخص باشد. همچنین وراث، تعداد ورثه و میزان سهم الارث آنها به طور واضح معین شوند.

هر زمان که تمامی وراث بر گرفتن گواهی انحصار وراثت رضایت دادند، می‌توانند به یکی از ورثه وکالت بدهند که نسبت به انحصار وراثت اقدام کند.

اگر حتی یکی از وراث مخالف این کار باشند، شخص متقاضی می تواند خود شخصا مدارکی را که جهت اخذ گواهی انحصار وراثت در بالا گفتیم به استثنای شناسنامه وراث و عقد نامه همسر متوفی به شورای حل اختلاف ببرد. پس از آن نام تمامی وراث را قید کرده و درخواست خود را ذکر کند.

منبع: https://etarazoo.com/