زندگی بهتر

در این وبلاگ مطالب عمومی و متفرقه منتشر خواهد شد

زندگی بهتر

در این وبلاگ مطالب عمومی و متفرقه منتشر خواهد شد

بهترین زمان برای وزن کردن در طول رژیم لاغری

بعد از سالها کار در زمینه رژیم غذایی و ویزیت تعداد زیادی بیمار این را فهمیدم که بسیاری از مردم به خصوص خانم ها با دیدن ارقام خاصی روی ترازو احساس کنترل بر شرایط را دارند. آنها با دیدن این ارقام جادویی به نوعی احساس با ارزش بودن و خوشحالی می کنند اما اگر این رقم ظاهر نشود، حالشان گرفته می شود. ممکن است از خودشان متنفر شوند و یا قضاوت نادرستی از بدن و حتی زندگی خودشان داشته باشند. همین اتفاق ممکن است در مورد بعضی آقایان هم صدق کند و در حال تلاش برای عضله سازی و کاهش وزن باشند. برای بعضی وزن کردن روزانه می تواند هیجان انگیز باشد به خصوص کسانی که تازه برنامه غذایی یا برنامه ورزشی را شروع کردند. بر اساس تجربه ای که من کسب کرده ام، وزن کشی روزانه بسیار دلسرد کننده تر از انجام ندادن این کار است. بسیاری از کسانی که می خواهند وزن کم کنند در آینده زندگی می کنند: " وقتی به فلان وزن برسم می توانم این لباس را بپوشم " " اگر 10 کیلو کم کنم خوشحال تر خواهم بود " . جملات مشابهی که به خود گفتید در ذهنتان جرقه زد؟ این نوع تفکر باعث می شود متوقف شوید. اگر این اعداد جادویی را روی ترازو نبینید زندگی به پایان می رسد. دلیل مورد حمله قرار گرفتن بیشتر افراد توسط ناامیدی همین گونه افکار غیر واقع گرایانه است. بهترین زمان برای وزن کشی  

قسمت دشوار؟ وزن اهمیت دارد

وقتی مطبم را راه اندازی می کردم دائم با این سوال روبرو بودم که آیا باید مراجعینم را در هر بار مراجعه، وزن کنم؟ من باید ناراحتی های شخصی شان را نیز به حساب بیاورم. یک سوم جمعیت جهان اضافه وزن دارند و بسیاری از بیماری های شایع مثل بیماری های قلبی، دیابت، سرطان، سکته مغزی و چربی بالا به چاقی مربوط می شوند. بنابراین وزن اهمیت دارد. اگر بتوانم با کاهش وزنی که مراجعم سال پیش اضافه کرده، فشار خونش را پایین بیاورم این کار را خواهم کرد. بیشترین استفاده ای که از وزن در کارم می کنم این است که به مراجعین ناامید با افزایش وزن نشان می دهم تنها یک کیلوگرم به وزنشان اضافه شده است و نباید خود را بابت آن سرزنش کنند. سپس به آنها می گویم بیا ببینیم چگونه می توانیم سبک غذا خوردن و ورزشت را تغییر دهیم تا بتوانی بدنت را التیام ببخشی. با این حال اگر کسی نخواهد وزن کند این کارها را انجام نمی دهیم. اگر هم کسی دچار اختلال وزن باشد او را به صورت کورکورانه وزن نمی کنیم، فقط من وزنش را می بینم بدون اینکه خودش بفهمد.  

ایجاد مرزهای روشن، کلید استفاده از ترازو به روشی سالم است

اینکه هر کدام از ما چه زمانی باید خود را وزن کند، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ اول بسیار مهم است که درک کنید، وزنتان در واقع کشش گرانشی تان روی زمین است. بین چربی، آب، عضله یا بافت های هم بند تمایزی وجود ندارد اما وجود هر کدام از اینها پیامدهای متفاوتی برای بدن دارند. همه به دنبال بافت عضلانی بیشتر و آبرسانی سلولی بهتر به بدن هستیم و بسیاری از افراد به کاهش مقداری چربی نیاز دارند. ناگفته نماند بیشتر بیمارانی که از آنها خواستم خود را وزن کنند، افرادی بودند که باید وزن اضافه می کردند. برای بسیاری از افراد، اضافه کردن وزن و بافت عضلانی کاری بسیار دشوار است و به برنامه غذایی دقیق برای افزایش وزن نیاز دارند. پژوهش ها نشان دادند مرتب وزن کردن خود به صورت روزانه یا هفتگی با کاهش وزن در ارتباط است. من مراجع زیبایی داشتم که همه کارها را درست انجام می داد: مرتب ورزش می کرد، درست غذا می خورد، فوق العاده باهوش و متفکر بود و همچنان با پایین نگه داشتن وزنش مشکل داشت. تنها راهی که می توانست به وسیله آن موفق شود این بود که خود را مرتب وزن کند. وزن بدن ریز اندام او، بلافاصله پس از دریافت کالری اضافی افزایش می یافت. از آنجا که برای این افراد کاهش وزن از افزایش آن بسیار دشوارتر است. او توانست با دریافت مرتب بازخورد، بعد از اضافه کردن 1 کیلوگرم به جای 10 کیلوگرم روش تغذیه و ورزش خود را تغییر دهد. بهترین زمان برای وزن کشی  

بنابراین هر چند وقت باید خود را وزن کنیم؟

من فکر می کنم سالی یک بار برای همه ایده خوبی باشد. اما اگر سعی دارید وزن اضافه کنید یا کم کنید، با عقل جور در می آید که هفته ای یکبار خود را وزن کنید. اما اگر پا گذاشتن روی ترازو برایتان با احساسات بد و تنفر از خود همراه است، بهتر این است که از دیگر روش ها استفاده کنید! برای مثال اندازه گیری دور کمر، راهی مناسب برای دنبال کردن روند کاهش چربی است ( سوزاندن چربی از کاهش وزن مهم تر است! ) یا می توانید خیلی ساده به سایز لباس هایتان دقت کنید. یادتان باشد که ارزش انسان به روح اوست نه عددی که روی ترازو می آید و یا مقدار پولی که در حساب بانکی اش دارد! من همیشه می گویم هیچ کس نمی تواند وزن کم کند و آن را نگه دارد، چون بیشتر افراد از خودشان متنفرند. کاهش وزنی که به دلیل تنفر از خود تحریک شده باشد در واقع نتیجه ای برعکس خواهد داشت. ما بهبود سلامت و رفتاری مناسب تر را انتخاب کردیم چون خودمان را دوست داریم، چون می دانیم شایسته سالم زندگی کردن هستیم. اگر خود را با چنین ذهنیتی وزن می کنید هیچ ایرادی ندارد، انجامش دهید!  

بهترین زمان برای وزن کشی چه موقع است؟

برای وزن کشی توصیه می شود که هر دوهفته یکبار وزن کشی صورت گیرد که مقدار وزن کاهش داده شده مشخص شود. همچنین توصیه می گردد که وزن کشی قبل از مصرف صبحانه و بعد از اجابت مزاج یا حدود 2 ساعت پس از صبحانه و یا عصر قبل از مصرف میان وعده عصر باشد. لازم است که همیشه از یک ترازو برای وزن کشی استفاده گردد.
  • در خانم ها سه روز قبل از شروع عادت ماهیانه تا سه روز پس از شروع آن صورت نگیرد زیرا جذب آب در بدن در این زمان وزن عدد ترازو را صحیح نشان نمی دهد.
  • از وزن کردن روزانه خود به علت اینکه کاهش وزن در طی یک روز توسط ترازو نشان داده نمی شود و این مسئله باعث ایجاد استرس در فرد می گردد، خودداری کنید.

برای مطالعه ادامه مطلب در سایت دکتر کرمانی پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین زمان برای وزن کشی چه زمانی است؟ را مطالعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.